Technologie

Plastikowe drogi

Na przestrzeni tysięcy lat drogi ewoluowały od kamiennych traktów aż do uzyskania swojej dobrze znanej, nowoczesnej formy. Pogłoski docierające z Holandii mogą jednak zwiastować prawdziwą rewolucję w tej dziedzinie. Władze Rotterdamu podały do publicznej wiadomości informację o zamiarze korzystania przy wymianie nawierzchni wyłącznie z tych wykonanych plastiku. Co więcej budulcem nowych, plastikowych dróg mają być tworzywa sztuczne powstałe z recyklingu zwykłych butelek.

Fundamentem rewolucji jest jednak nie sam wykorzystany materiał, ale jego właściwości. Zdaniem zajmującej się dopracowywaniem tej technologii firmy WolkerWessels nowy budulec dróg przyszłości ma być trzykrotnie trwalszy od używanego do tej pory asfaltu, bez uszczerbku dla konstrukcji wytrzymując temperatury od kilkudziesięciu stopni poniżej zera do kilkudziesięciu stopni powyżej zera. Dzięki zastosowaniu tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu koszty modernizacji nawierzchni mają być również zdecydowanie niższe, a za sprawą „modułowej” konstrukcji (poszczególne segmenty produkowane w fabrykach, a nie – jak do tej pory – tworzone bezpośrednio na placu budowy) czas powstawania nowych odcinków ciągów komunikacyjnych ma się skrócić kilkukrotnie – z miesięcy do tygodni, a nawet dni. Technologiczna rewolucja w drogownictwie ma też przynieść ulgę przyrodzie – brak konieczności użycia ciężkiego sprzętu oraz podgrzewania materiału (tak jak ma to miejsce w przypadku asfaltu) dla nadania mu odpowiedniej plastyczności w czasie budowy pozwoli na kilkuprocentowe ograniczenie emisji CO2 do atmosfery pochodzące z szeroko rozumianego transportu drogowego.

Jeżeli zespół odpowiedzialny za opracowanie tego przełomowego wynalazku zdoła dopracować technologię, przezwyciężając napotkane problemy i przechodząc testy bezpieczeństwa, to w ciągu kilku lat Holandia ma szansę stać się pierwszym państwem globu, które włączy do swojej sieci komunikacyjnej drogi zbudowane z plastiku.